20 Apr
20Apr

כמי שחוותה יציבות תעסוקתית כשכירה בבנק הפועלים במשך 20 שנה ובעלת עסק עצמאי שמתפתח ויציב 20 שנה, אני מנסה להבין ולהרגיש את החששות שאוחזים במי שחושב או יודע בוודאות שעליו להתחיל לחפש עבודה/להמציא את עצמו מחדש.

כאדם מסודר, שמתייעץ עם אנשי מקצוע , פניתי אל מיכל פריד מאמנת לשינוי והתפתחות בקריירה ומלווה תעסוקתית, ושאלתי אותה: איך מתכוננים ליום הזה.

וזה מה שמיכל ענתה, כהרגלה, מתובל בסיפור:

 הגעתי לנחל תבור לראות את פריחת האירוס הסגול שהתפרצה במלוא הדרה. טיילתי במסלול מקסים לאורך הערוץ ולפתע השביל נגמר והיה עלי לחצות את הנחל. לעזוב את הגדה שבה הלכתי ולעבור על גבי קורות עץ לגדה השניה....ליבי דפק בחוזקה, חשש, אולי אפול למים הגועשים? אולי יש מישהו שיושיט לי יד לעזרה? מקל להישען עליו? עברתי על קורת העץ בצעדים קטנים, ובאמצע הדרך הזדקפתי וחייכתי חיוך גדול...הנה, אני עושה זאת! וחציתי לגדה השניה את שארית הדרך בביטחה...


גם לגבי עיצוב, מיקוד ודיוק הקריירה שלנו עדיף לנהוג כמו בתכנון טיול: לקבוע יעד.

אם אתם עצמאים, אז להגדיר קהל לקוחות מדוייק שאליו תתאימו את המוצרים או השרות, ערוצי השיווק והתמחור.

אם אתם שכירים אז לדייק קודם את הצרכים התעסוקתיים. בשאלון קצר אני שואלת אתכם מה יותר חשוב לכם היום

 שכר? עבודת צוות? ביטחון תעסוקתי? עניין ואתגר? עבודה מהבית? ארגון גדול או קטן? וכן הלאה...

לא פחות חשוב זה לבדוק מי אתם עכשיו? מה היה הדבר שהגדיר אותי עד היום ומה הדבר הבא שאני רוצה להגדיר לעצמי כדי לדייק את עצמי בהמשך הקריירה?

לדוגמה: האם מה שהגדיר אתכם עד היום היה רק התפקיד? (ניהול פרויקטים, ניהול שיווק, מכירות ברשת אופנה, עיצוב פנים, פיתוח מוצרים, הוראה? ) אם זו ההגדרה שלי, עלי לקחת בחשבון שכשהתפקיד ישתנה אני אצטרך להמציא את עצמי מחדש...האמנם? מה זה להמציא עצמי מחדש? קמים בוקר אחד אחרת? או כמו שאומר השיר הנפלא: אני נשאר אני...לפעמים..ולפעמים..אבל נשאר אני  (דתיה בן דור)

בואו ניזכר ונלקט כמו צידה לדרך את הכישורים, היכולות, הניסיון שצברתם ואת ערכי הליבה שלכם. תבחרו 5...האם הם יתקיימו בתפקיד החדש? ואם לא – כשיש יעד עיסוק או תפקיד שמתאים לכם ביותר ואתם מעוניינים בו, נתכנן איך להגיע אליו. נסמן לנו כמה אבני דרך שלא נאבד את השביל בו אנו צועדים:

  • נדייק את קורות החיים שלנו, ונשקף אותם גם בפרופיל שלם ואיכותי ברשת העיסקית לינקדאין וברשת החברתית פייסבוק. עצמאים ידייקו את המסר השיווקי שלהם בהתאמה לקהל היעד שנבחר.
  • נתכונן לשיחת הטלפון /שיחת השיווק שלנו. ולראיון העבודה/המפגש העיסקי שיעקוב לה. נתאם אותה, כדי שנתבטא בה באופן מיטבי. נינוחים ומוכנים. ולקראת השיחה או ראיון העבודה מרחוק נכין תיאור של פרויקט או תפקיד או השרות שמילאנו ונענה על 4 שאלות:
  • מהו הפרויקט/התפקיד/השרות?
  • מה עשינו שם. נתאר את הפעילות העיקרית שלנו בסגנון חיובי ומפרגן (מה היתה תרומתנו האישית במידה ומדובר בעבודת צוות)
  • מה היתה התרומה של הפרויקט לארגון? ללקוחות? (שורת התוצאה)
  • והכי חשוב- מה בי איפשר את זה. אילו תכונות/ידע/כישורים/ערכים/יכולות באות לידי ביטוי דווקא בפרויקט הזה...
  • וגם:
  • נשאל שאלות שבעקיפין ילמדו אותנו על הערכים של האנשים והארגון איתם אנו נפגשים.


אספר לכם על אלכס, אבא ל 4 ילדים צעירים, מהנדס מערכת בחברת היטק. רצה ביטחון תעסוקתי וחשב לעבוד בתאגיד גדול שבו התחום המקצועי שלו נחשב למפותח במיוחד. יחד עם זאת, הערך החשוב לו ביותר היה המשפחה. ועל כן, בחר לאחר אימון דווקא להתפתח לתפקיד משמעותי בארגון בו עבד, כי  בו יש שעות עבודה גמישות, ומעודדים את האיזון בין משפחה ועבודה.

ואוכל לספר גם על חני, מנהלת שיווק בחברת סחר גדולה, שהערכים החשובים לה היו כבוד ושוויון. אז עזבה אירגון היררכי מאוד ומנהל תוקפן ומבזה לטובת ארגון שבו עבודת צוות מלהיבה ומנהלים מכבדים ומוקירים.

ואם במהלך ריאיון המראיינת מסבירה שרק לי חיכתה כי היום אין אף אחד בצוות שהיא סומכת עליו ויש בצוות אנשים שהיא לא מעריכה מספיק, אבין שהיום היא מדברת סרה על אחרים ומחר זה אולי יגיע אלי...

  • ומיכל גם נתנה טיפים:
  • היו איתכם, בעבר, כמה אנשים נפלאים שהאמינו בכם. אני קוראת להם "תופסי חלומות". הם עזרו לכם להעז, לדבוק בדרך שבחרתם, לממש את כישרונותיכם, רעיונותיכם. תיצרו איתם קשר, אם ניתן, או תיזכרו בהם, תעדכנו אותם איפה אתם כיום ולאן פניכם, וקבלו שוב עידוד וחיזוק. הם אותה יד מושטת שתעזור לכם להתיצב על קורת העץ מעל המים הגועשים.
  • והכי חשוב – תאהבו ותוקירו את עצמכם, זה אותו מוט להישען עליו לשיווי המשקל.
  • התפרסם ב 15.4.20


תודה למיכל פריד על אבני הדרך לאיתור קריירה שתתמוך ותתאים לרצון שלנו למימוש עצמי.

ואני אוסיף כי משיחות שאני עורכת עם אנשים אני מזהה שכעת זו יכולה להיות הזדמנות לצעירים, להצטרף לעסק משפחתי, גם אם בעבר דחו הצעה כזו.

מקווה שעוררתי בכם מחשבות חיוביות ואופטימיות - ספרו לי איך אתם חווים את המשבר בימינו, עידן הקורונה, מעניינת אותי נקודת המבט שלכם.

באהבה, חוה לוי



הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.