26 Nov
26Nov


איך אפשר להצליח כעצמאית עם ירידה בשמיעה בעולם של שומעים?

האמונה שהדבר אפשרי, הניעה את עמותת מעגלי שמע ואת שרי דולב להחליט לאסוף את הנשים שהיו חניכות בעמותה בצעירותן, וללוות אותן בפתיחת עסק עצמאי או שדרוג העסק הקיים, כחלק מראייה כוללת של מתן רצף שירותים ותמיכה החל מתקופת גיל ההתבגרות שבה רכשו הצעירות מיומנויות חברתיות וכלים שונים במסגרת העמותה, ובהמשך – על מנת שלא יישארו ללא תמיכה וליווי בבגרותם במסגרת תחום התעסוקה כשכירות או עצמאיות.

למה בכלל נדרשת תשומת לב מיוחדת לנשים חרשות וכבדות שמיעה?

נשים צעירות חרשות וכבדות שמיעה נתקלות בחסמים ובמכשולים רבים בהשתלבותן בעולם התעסוקה, החל מקבלה למוסדות להשכלה גבוהה והשתלבות בהם, המשך בהפנמת זכויותיהן ומימושן וכלה במציאת עבודה והשתלבות מקצועית וחברתית בה. האתגרים מועצמים אף יותר, כאשר אישה חרשת או כבדת שמיעה מעוניינת לממש את היכולות שלה ואת תחום העניין שלה במסגרת עסק עצמאי: פערי ידע מהותיים, מחסור במיומנויות מקצועיות וכלים בסיסיים וקשיי תקשורת עם ממשקים רלבנטיים (בנקים, ספקים, לקוחות), הם רק דוגמה לקשיים עמם מתמודדות נשים אלו, מעבר לקשיים עמן מתמודדת כל אישה המעוניינת להפעיל עסק משלה.

בעמותת מעגלי "שמע" מאמינים כי יצירת קבוצות שווים, כמו גם הקניית כלים, מיומנויות, ידע וסיוע בהתמודדות עם לקות השמיעה והשלכותיה, בונים את חוסנם האישי והחברתי של ילדים ובני נוער חרשים וכבדי שמיעה ויובילו אותם להיות בוגרים מאושרים ומעורבים בקהילה.

פרוייקט "נשים יוצרות עתיד" הוא חזון, וסנונית ראשונה לצעדים מעשיים שהעמותה נוקטת למימושו.

במעגלי שמע  רואים בתכנית "נשים יוצרות עתיד" את היכולת להמשיך לחזק את בוגרות העמותה וללוות אותן גם לאחר סיום לימודיהן, בדרכן העצמאית, לקיים ולנהל עסק מצליח.

הפרוייקט קיבל מימון התחלתי מארגון "נשות קרן אריה יהודה" שהזדהו עם החזון.

קרן אריה יהודה ישראל הינה קהילה של נשים התורמות למען קידום והעצמת נשים ונערות בחברה הישראלית. דרך קרן משותפת הןתומכות בפרויקטים יחודיים וכך משפרות חיים לאלפי נשים, נערות ומשפחות בישראל.  אריה יהודה ישראל הינו חלק מארגון בינלאומי המונה כ-18,500 של נשים יהודיות פילנתרופיות ברחבי העולם. העשייה המשותפת מביאה לבניית קשרים חברתיים משמעותיים בין החברות בארץ ובחו"ל.

במקביל הוקמו צוותי חשיבה ונעשה איתור של נשות עסקים עצמאיות מצליחות, שרוצות לחלוק מהידע שלהן ומזמנן ולהתנדב לטובת הפרוייקט, לצורך התאמה של מנטורית אחת לכל בעלת עסק כבדת שמיעה או חרשת, ברחבי הארץ.

המנטוריות הן נשים עצמאיות, בעלות עסק ותיק, שיכולות לעזור ולכוון בעלת עסק עצמאי, ולאו דווקא נשים שהן יועצות עיסקיות במקצוען. וזהו היופי שבפרוייקט – כל אחת שרוצה – יכולה לתרום לעמיתה, בין אם העיסוק שלהן זהה או דומה ובין אם אין קשר אבל יש ידע ויכולת להדריך.

אני גאה להיות חברה בצוות ההיגוי של הפרוייקט וללוות את הצוות שמוביל את הפרוייקט. הרצאות העשרה בתחומי ניהול עסק כבר הועברו, ומפגשים ראשונים בין מנטוריות ובין משתתפות כבר החלו, תוך בקרת איכות של התהליך, לכל אורך הדרך. נשות הקרן מלוות את הפרוייקט מצידן גם השנה  ועוד ועוד נשים חרשות וכבדות שמיעה הוזמנו להצטרף.

 כמנטורית, נבחרתי ללוות את מיכל גורליק, מעצבת גרפית – בעסק שלה.

העסק שלי אמנם הינו מתחום אחר לגמרי אבל נסיון של 20 שנה לא הולך ברגל. ישבנו על תכנון זמן, תכנית עבודה, תמחיר, שיווק - והנה מה שמיכל סיפרה, לאחר שנה בתוכנית: ”השנה פתחתי עמוד עסקי וחשבון אינסטגרם, מה שלא היה בכל שלוש השנים שהעסק שלי עבד קודם לכן. הגעתי לקהלים חדשים וללקוחות ממעגלים חדשים, פיתחתי מוצר חדש (משחק 88 השאלות ), למדתי לתמחר נכון יותר ולמתן את שעות עבודה שלי מבלי שזה ישפיע על גודל ההכנסה".

מכיוון שמיכל הינה מעצבת גרפית מוכשרת, וגם מאיירת - אני פונה אליה כעת עם עבודות גרפיות שאני זקוקה להן והיא המעצבת של הלוגו והבאנר של הבלוג הזה. 

החווייה שלי כמנטורית וכלקוחה של בחורה חרשת היא שאני רק משתפרת עקב כך. אני לומדת לדייק במילים את מה שאני חושבת עליו, כי התקשורת היא בכתב- ואם בעבר הייתי מעדיפה להיפגש עם המעצבת הגרפית שלי, כיום למדתי לסמוך, וזהו שינוי גדול עבורי.

אני מניחה שהתגובות שלכם יהיו אוהדות ומתפעלות, וחשוב לי לציין שכל אחד יכול להתנדב. לכל אחד יש יותר ממשאב אחד לתת, צריך להחליט וליישם. יש כאן בבלוג עוד סיפורי התנדבות מעוררי השראה – מוזמנים לקרוא.

ההתנדבות מוסיפה לבריאות, זו כבר לא נקודת מבט בלעדית שלי.

חוה לוי, עוד נקודת מבט.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.